Doerakclub
 

Deze administratie bestaat uit een lange lijst.
De lijst is met grote zorg samengesteld, maar niet alle, soms juiste, informatie is terug te vinden.

Heb je meer, betere of andere informatie? Wij stellen het zeer op prijs wanneer je die informatie met ons wilt delen. Mail het ons op  webmaster@doerakclub.nl  

DOERAK 600     (600 x 2.75 x 0.55 m)

600   doerak 600 3

 Bouwjaar  Bouwnummer
1974  1 - 36
1975 37 - 59
1976 60 - 78
1977 79 - 92, 97, 98
1978 93, 94, 99 - 109
1979 95, 110 - 118
1980 120, 121, 122 - 128

DOERAK 700 (701)     (7.00 x 2.75 x 0.65 m)

doerak 700 1 
 700 701

Met gangboorden, het eerste gebouwde model van een Doerak van 7.00 m. (ook wel de 701 genoemd)

 Bouwjaar Bouwnummer
1966 1 - 36
1967 37 - 47

DOERAK 680 S     (7.00 x 2.73 x 0.65 m)

 680S  680 S

Zonder gangboorden, met voordeur, ook gebasserd op een verlengd model van de 650, nu met 3 ramen in de kajuit, bouwjaar altijd 1974 met 1 cilinder Yanmar diesel. De 680 S start met een nieuwe bouwnummer serie.

Bouwjaar Bouwnummer
1974 1 - 30

DOERAK 680 AK    (7.00 x 2.73 x 0.65 m)

 680AK

Zonder gangboorden, met voordeur, met achterkajuit, ook gebaseerd op een verlengd model van de 650, gelijk de Doerak 700 AK, maar altijd met een 1 cil. Yanmar dieselmotor. De bouwnummers vallen in de serie van de 702 en 702 AK.

 Bouwjaar Bouwnummer
1974 33 - 54

DOERAK 730 AK     (7.00 x 2.80 x 0.65 m)

730AK  730AKs

De iets grotere versie van de 700, met achterkajuit. De voorkajuit is vergelijkbaar met die van de 700. De achterkajuit heeft geen gangboord aan de achterzijde (voor extra binnenruimte).

 Bouwjaar Bouwnummer
1976 1 - 12
1977 13 - 17
1978 18 - 21
1979 22 - 28
1980 29 - 31

DOERAK 780     (7.80 x 3.10 x 0.70 m)

780re

De bouwnummers van de 780 en 780 AK is één doorlopende nummerserie, van no. 1 t/m 432. Het bouwnummer bepaalt of er sprake is van een 780 of 780 AK. Alle 780 modellen zijn uitgevoerd met een Peugeot diesel met droge uitlaat en gesloten koeling.
Eind 1968 werd de 'oude' 750 vervangen door de Doerak 780 met op het voordek de typerende gasbun, die tevens als bankje diest deed met daarboven een klein klapraam. De kajuitramen waren uitgevoerd met 'scherpe, rechte' hoeken

Bouwjaar  Bouwnummer
1968         4, 6, 9, 10, 11
1969  12 - 16, 18, 19, 26, 28, 30 - 34, 40 - 44, 50 - 55
1970 56 - 64, 75 - 95
1971 100 - 119, 130 - 135 
1972 136 - 146, 173 - 179
1973 180 - 182, 193 - 207

Na 1973 verhuisde de gasbun naar het achtership. De motorkoeling met buitenwater (interkoeling) en de hoeken van de kajuitramen werden netjes afgerond.

Bouwjaar  Bouwnummer
1974  218 - 228, 234, 238 - 247
1975 263 - 276
1976 277 - 287, 318 - 321
1977 322 - 332, 371 - 376
1978 383 - 389
1979 390 - 394
1980-1981 423 - 432

DOERAK 800     (8.00 x 3.10 x 0.70 m)

800

De Doerak 800 moest de vervanger van de zeer populaire 780 worden, maar dat is nooit echt gelukt. Toch zijn er ook van dit model, 'met zeer riante open kuip, 11 exemplaren gebouwd. 

Bouwjaar  Bouwnummer
1978 1 - 7
1979-1981 8 - 11

DOERAK 800 AK     (8.00 x 3.10 x 0.70 m)

800AK  800ak2e

De Doerak 800 AK was de beoogde opvolger van de Doerak 780 AK, maar net zoals bij de Doerak 800 is dit nooit echte gelukt. Toch zijn er 25 exemplaren gebouwd

Bouwjaar  Bouwnummer
1977  1 - 7
1978 8 - 15
1979-1981 16 - 25

DOERAK 850    (8.50 x 3.10 x 0.75 m)

850  8502e

Het oermodel van de Doerak. Dit is het eerste model dat in 1964 in productie werd genomen. Het si ook een van de meest gebouwde Doerakken geworden, er zijn er 219 stuks van gebouwd. Een aantal Doerak 850 werd in het begin voorizen van een Penta Aquamatic D19 hekdrive. Hierdoor ontstond er in de kuip een motorkist die dienst deen als tafeltje. Daarna werden de modllen vorzien van een Peugeot dieselmotor met een gewoon roer en kwadrant.

Bouwjaar  Bouwnummer
1964 1,  2
1965 3 - 59
1966 60 - 104
1967 105 - 121
1968 122 - 139
1969 140 - 160
1970 161 - 176
1971 177 - 189
1972 190 - 198
1973 199 - 219

DOERAK 850 AK     (8.50 x 3.10 x 0.75 m)

850ak  850ak2e

Bouwjaar  Bouwnummer
1972 1
1973 2 - 19
1974 20 - 38
1975 39 - 50
1976 50 - 66
1977 67 - 73
1978 74 - 96
1979 97 - 99
1980 100 - 106

DOERAK 950 GSAK     (9.50 x 3.10 x 0.85 m)

950GSAK

Bouwjaar  Bouwnummer
1977 1 - 7
1978 9, 10
1979 11, 12
1980 13 - 17
1981 18, 19

DOERAK 950 GSOC     (9.50 x 3.10 x 0.85 m)

950gsoc

Over deze Doerak is niet veel bekend, behalve dat er in 1978 één exemplaar is gebouwd met bouwnummert 8.

Bouwjaar  Bouwnummer
1978 8

DOERAK 1050 Motorzeiler (MZ)     (10.50 x 3.10 x 0.90 m)

1050MZ  1050MZsc 

Met tuigage en ophaalbaar midzwaard. 

DOERAK 1050 Speciaal     (10.50 x 3.10 x 0.90 m) 

1050Spec  1050specsc

Zonder tuigage en midzwaard

MARAK 

De bouwnummers van de Marak GSAK en de GSOC is één doorlopende nummerserie van no. 1 t/m no. 48.

MARAK GSAK Type 1     (10.60 x 3.40 x 1.00 m)

Mgsak1

Dit model Marak combineert een gesloren stuurhuis (GS) met een achterkajui (AK) die doorloopt tot de boorden. Vaak uitgevoerd met een steunzeil.

Bouwjaar  Bouwnummer
1975 9 - 20
1976 21 - 27
1977 32 - 34
1978 36, 37
1979 44, 45
1980 47, 48

MARAK GSAK Type 2     (10.60 x 3.40 x 1.00 m)

Mgsak2

Deze Marak heeft een gesloten stuurhut (GS) en een achterkajuit (AK) maar met een open kuip.

 Bouwjaar Bouwnummer
1976 28, 29
1977 31, 35
1978 39, 40, 41
1979-1980 42, 46

DOERAK 650      (6.50 x 2.73 x 0.60 m)

doerak 650 1  doerak 650 3

Zonder gangboorden, met voordeur

 Bouwjaar  Bouwnummer
1968 1 - 44
1969 45 - 115
1970 116 - 180
1971 181 - 266
1972 267 - 305
1973 306 - 332

DOERAK  700 (702)     (7.00 x 2.73 x 0.65 m)

 doerak 700(org) 1

Zonder gangboorden, met voordeur, gebaseerd op een verlengd model van de 650. Het tweede gebouwde model van een Doerak 7.00 m en daarom ook wel de 702 genoemd. De eerste modellen waren voorzien van een Renault benzinemotor maar werden al snel vervangen door een dieselmotor van het merk Bukh of Volvo.

 Bouwjaar Bouwnummer
1971 1
1972 3 - 12
1973 23 - 32

In 1974 wordt deze Doerak 700 voorzien van een Yanmar diesel en krijgt de benaming 680 S.

DOERAK 700 AK (702 AK)       (7.00 x 3.73 x 0.65 m)

700AK 

Zonder gangboorden, met voordeur, met achterkajuit, gebaseerd op een verlengd model van de 650. De bouwnummers vallen in de serie avn de Doerak 700 (702). De eerste modellen waren met een Renault bezinemotor, maar werden al snel vervangen door een Bukh of Volvo diesel motor.

Bouwjaar Bouwnummer
1972 2, 3 - 18
1973 19 - 22

In 1974 wordt deze Doerak 700 AK voorzien van een Yanmar diesel motor en krijgt de benaming 680 AK

DOERAK 700  (703)     (7.00 x 2.80 x 0.65 m)

700 703  700 703x

In 1975 start Eista met de bouw van een 7.00 m Doerak, met gangboorden, iets hoekiger van lijn en nog eenvoudiger van constructie. Dit schip was dan ook lichter dan zijn voorganger, de 680 S. De voorkuip, aanwezig op de vorige 7.00 m modellen verdween. Er zijn dus 3 Doerakken 7.00 m in productie geweest en dit was de derde en laatste 7.00 m Doerak en wordt daarom ook wel de 703 genoemd.

 Bpuwjaar Bouwnummer
1975 1 - 20
1976 21 - 45
1977 46 - 65
1978 66 - 78
1979 -1980 79 - 91

DOERAK 750     (7.50 x 2.75 x 0.65 m)

Een verlende 7.00 m (701) met verhoogd voordek, de bouwnummers vervolgen de nummers van de Doerak 700 (701)

Bouwjaar Bouwnummer
1967  48 - 65
1968 66 - 80

DOERAK 780 AK     (7.80 x 3.10 x 0.70 m)

De bouwnummers van de 780 en 780 AK is één doorlopende nummerserie, van no. 1 t/m 432. Het bouwnummer bepaalt of er sprake is van een 780 0f 780 AK. Alle 780 modellen zijn uitgevoerd met een Peugeot diesel met droge uitlaat en gesloten koeling. 

De bouwnummmers 1, 2, 3, 5, 7 en 8 zijn het allereerste model Doerak 780 AK, zonder gangboorden, met voordeur en voorkuip en achterkajuit.

780AK1e

Bouwjaar Bouwnummer
1968 1, 2, 3, 5, 7, 8 (zonder gangboorden en met voordeur en met achterkajuit)

Daarna kwamn de modellen met gangboorden rondom. Opvallend op het voordek van de 780 AK modellen van 1969 tot 1973 was de gasbun, die tevens dienst deed als bankje, met daarboven een klein klapraam. Een Peugeot motor met droge uitlaat en gesloten koeling. De kajuitramen waren uitgevoerd met rechte, scherpe hoeken.

780AK2e

Bouwjaar  bouwnummer
1969 17, 20 - 25, 27, 29, 35 - 39, 45 - 49
1970 65 - 74, 96 - 99
1971 120 - 129
1972 147 - 172
1973 183 - 192, 208 - 217

Na 1973 verhuist de gasbun naar het achterschip. Motorkoeling met buitenwater (interkoeling) en de hoeken van de ramen werden netjes afgerond.

780AL3e

Bouwjaar Bouwnummer
1974           248 - 262
1975 288 - 304
1976 305 - 317
1977 333 - 365
1978 366 - 370, 377 - 382, 395 - 412
1979 413 - 418
1980-1981

419 - 422

DOERAK 950 AK     (9.50 x 3.10 x 0.85 m)

950AK

Bouwjaar  Bouwnummer
1967 1 - 9
1968 10 - 27
1969 28 - 48
1970 49 - 62
1971 63 - 84
1972 85 - 104
1973 105 - 128

DOERAK 950 PAV     (9.50 x 3.10 x 0.85 m)

950PAV

Bouwjaar  Bouwnummer
1974 1 - 19
1975 20 - 35
1976 36 - 49
1977 50 - 60
1978 61 - 63
1979 64 - 66
1980 67 - 69

DOERAK 1050 SD SUPER DOERAK    (11.00 x 3.45 x 0.90 m)

doerak 1100 1

Deze Super Doerak van 11.00 m ("de overtreffende trap van de Doerak" volgens de Eista folder) was zeer zwaar gebouwd: romp van 6 en 5 mm, scheg van 10 mm en de opbouw van 4 mm staalplaat. Deze Doerak werd ook wel de Doerak 1100 genoemd. Van dit model is maar één exemplaar gebouwd, omdat het schip tè zwaar gebouwd was. Daardoor was het produktietechnisch niet haalbaar en kwam de lichtere en iets kleinere en eenvoudige geconstrueerde Doerak 1050 ervoor in de plaats. 

Bouwjaar  Bouwnummer
1965 1

DOERAK 1050 (v/h Super Doerak)

De opvolger van de Eista Super Doerak van 11.00 m. Eerst heette dit model ook Super Doerak, maar al snel wer dit gewoon de Doeark 1050.

Bouwjaar  Bouwnummer
1966 2 - 27
1967 28 - 42
1968 43 - 54
1969 55 - 61
1970 62 - 66
1971 67 - 68
1972 69 - 70

De Doerak 1050 is gebouwd in zes uitvoeringen. Echter aan de hand van de bouwjaren en bouwnummers is niet goed vast te stellen welke uitvoering het betreft.

DOERAK 1050     (10.50 x 3.10 x 0.90 m)

1050  1050sc 

Dit is de meest 'echte' Doerak door de vetrouwde neerklapbare stuurstandramen en de tent over de kuip. Opvallend waren de drie ramen in de voorkant van de voorkajuit. 

DOERAK 1050 GSAK     (10.50 x 3.10 x 0.90 m)

express fotogsak

Deze geheel gesloten uitvoering van de Doerak 1050, die officieel Superdoerak Express heette, was echt bedoeld voor open  water en dus ook voor de export.

DOERAK 1050 AK Drika     (10.50 x 3.30 x 0.90 m)

drika

De bijvoeging 'Drika' zegt het eigenlijk al: deze Doerak heeft drie kajuiten. De derde kajuit is voorin te vinden, door middel van een schot met deur, is deze kajuit afgescheiden van de 'salon'. Deze Doerak is breder gebouwd dan de eerdere Doerak 1050 modellen.

DOERAK 1050 AK    (10.50 x 3.30 x 0.90 m)

AK

Deze, voor het eerts op de Hiswa van 1971 door de Eista werf gtoond als de nieuwe en naar veler meningen meer aantrekkelijke Doerak 1050. Is niet veel gebouwd, slechts vier stuks: de bouwnummers 67 - 70 uit 1971 en 1972. Deze Doerak is breder gebouwd dan de eerdere Doerak 1050 modellen.

MARAK GSOC     (10.60 x 3.40 x 1.00 m)

Mgsoc 

Deze Marak heeft een gesloten stuurhuis (GS) en geen achterkajuit, maar een open 'cockpit' (OC).

Bouwjaar  Bouwnummer
1975 1 - 6
1978 38
1979 7, 8, 30
1980 43