Word lid

Button nieuw

Bezoek aan Verkeerscentrale Rijkswaterstaat Dordrecht

rws1Wat een prachtige dag op 3 maart hadden we weer met elkaar bij de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat te Dordrecht. Met in totaal 29 zeer geïnteresseerden Doerakkers waren we ter plaatse, vrouwen/mannen.
Vrijdag was nog onheil voorspelt aangaande sneeuwbuien en gladheid, maar zaterdagmorgen waren alle leden die zich voor deze excursie hadden aangemeld toch present.

Aan de poort van het RWS complex werden we opgewacht door onze voorzitter Jaap Boode en verzamelden wij ons totdat iedereen (keurig op tijd) aanwezig was. Zo konden we in colonne met z’n allen in een keer door de poort.

29

Op de parkeerplaats was het nog even glibberen vanwege de sneeuw, maar binnen werden we warm onthaalt met koffie. Vanuit de Doerakclub werd aangeboden aan de aanwezige dames en heren van de Verkeerscentrale RWS Dordrecht een grote taart als blijk van waardering voor de ontvangst en de mogelijkheid voor deze excursie.

In de conference room deden twee RWS medewerkers middels filmpjes en foto presentaties uit de doeken wat RWS betekent voor varend Nederland.
Hierbij kwamen een 5 tal belangrijke tips aan de orde die voor het veilig en plezierig varen een must zijn om te weten en aanbevolen om deze op te volgen.

  1. Tip 1. Houdt Stuurboord wal.
  2. Tip 2. Vermijd de dode hoek van een groot schip.
  3. Tip 3. Zorg voor zicht rondom.
  4. Tip 4. Ken de vaarregels.
  5. Tip 5. Ga voorbereid het water op.

Van voorbeelden hoe het fout kan gaan werden filmbeelden zichtbaar gemaakt. Dan wordt een aanvankelijk leuk vaartochtje plotseling ’n drama. Tijdens de presentaties konden vragen worden gesteld, waar gretig gebruik van werd gemaakt.
Vriendelijk en met veel kennis van zaken werden alle vragen beantwoord, zelfs werd gezegd dat we tijdens onze vaartochten altijd gebruik kunnen maken van hun kennis.
Een telefoontje naar de verkeerscentrale over b.v. het vaarwater, stroming en stremmingen word altijd beantwoord. Doen dus, bij twijfel en onzekerheid.
Het nut van en het hebben van een marifoon werd besproken, waarmee je met rondom varende schepen kan communiceren, ter verhoging van de veiligheid. Ook kwam als extra instrument een AIS transponder in de discussie over veiligheid op het water. Een tijd geleden vertelden de beide heren van RWS werd een AIS transponder door de pleziervaart nog als een snobistisch speeltje gezien. Tegenwoordig met de vele scheepsbewegingen op het water ben je met dit apparaat direct zichtbaar voor allen die een AIS ontvanger aan boord hebben. Naderhand zagen we op de radarbeelden hoe een en ander werkt.
Geopperd werd door hen, om in clubverband met leveranciers prijsafspraken te maken en kortingen te bedingen. Als er meerdere leden zijn die zoiets zouden willen een goed idee om mee te nemen.

Na deze gezamenlijke sessie werden we verdeeld in twee groepen, gescheiden werd bezocht de verkeerstoren en een patrouille vaartuig die vlakbij aan de wal stand-by ligt voor calamiteiten.
De verkeerscentrale Dordrecht ligt op een eiland, dus vanuit de toren die hoog boven het water uitsteekt heb je prachtig zicht op het vaarwater rondom.
Maar de 4 operators die hier werken, zien niks van dit alles, zij kijken elk de hele dag op een aantal radarbeelden op grote schermen voor hun neus. Dit is zeer geconcentreerd werken en wij mochten dus ook niet hard praten om hen af te leiden
Deze concentratie houd je niet lang vol, dus werd er elke twee uur gewisseld met andere collega’s.
Diverse radar posten en camera’s langs het vaarwater maken de scheepsbewegingen duidelijk zichtbaar.
Een scala aan taken heeft men te vervullen bij de verkeerscentrale in Dordrecht, controleren en begeleiden van de scheepvaart van af Hoek van Holland tot aan Nijmegen aan toe.
Onze begeleider toonde hoe simpel het is als ’n schip voorzien is van een AIS transponder om dit schip te traceren en zelfs zijn te volgen route zichtbaar te maken. Toevallig kwamen twee grote zeeschepen in beeld en in tegengestelde richting, die elkaar op de kruising zouden ontmoeten. Doordat de richting en snelheid zichtbaar wordt, kunnen de kapiteins worden geadviseerd snelheid en vaarrichting aan te passen om veilig de kruising en elkaar te passeren.
Als we denken dat we niet gezien worden, werd er gedemonstreerd hoe met een camera kon worden ingezoomd van grote afstand tot op het achterdek van een klein schip.
Als er schade wordt gevaren in het zicht van zo’n camera kunnen deze beelden als bewijs gebruikt worden voor verzekeringen etc.

Daarna was het tijd op te wisselen van activiteit met de andere groep, we verlieten de verkeerscentrale en liepen naar een grote gele patrouille boot, vanwege bare weersomstandigheden helemaal voorzien van dikke ijspegels. ’n Prachtig gezicht.
De stuurhut was wel zo groot dat we er redelijk gemakkelijk met ons veertienen bij in konden (dan is ’n Doerak maar behelpen, haha)
De schipper stond open voor alle vragen die op hem afgevuurd werden.
Helaas werd er niet gevaren, omdat vanwege beschikbaarheid voor calamiteiten de mannen snel moeten kunnen vertrekken. Buiten was het bare koud, binnen lekker warm, met werkende motor stand-by.
Tjonge wat een apparatuur aan boord. Om van te likkebaarden.
Nadat een medewerker nog een groepsfoto van ons aan boord maakte, zetten we weer voet aan wal en keerden we terug naar de ontvangst ruimte waar ons andermaal koffie of thee werd gepresenteerd.

Foto-dia-show of klik op een foto voor vergroting en gebruik de  <  >  om te navigeren.

Tot slot ontvingen we een “duurzame” tas met allerlei nuttige zaken voor een veilige en plezierige vaart. Met dank aan RWS Dordrecht en de organisatoren van de Doerakclub voor deze zeer leerzame en prachtige dag, namen we afscheid van de Verkeerscentrale.

Daarna gingen de meesten van de groep mee naar het v/d Valk restaurant in Dordrecht voor de lunch.
Verzamelen in de lounge, waarna we in een aparte ruimte werden geloodst waar een lange tafel voor ons was gedekt. Wat was het weer gezellig, lekker kletsen en verhalen over onze hobby. De nieuwe vaarplannen voor het komende jaar werden gedeeld en kennis gemaakt met leden die je anders niet ziet. De ongedwongen sfeer en het lekkere eten dat was besteld stemde iedereen vrolijk.
Voor mij en m’n vrouw was dit een prachtige start van een nieuw vaarjaar met onze Doerak.
Als ik de gezichten en verhalen mag vertalen van de andere aanwezigen, was dit weer een zeer geslaagde dag. Dank allemaal voor jullie bijdrage.

Herman en Tijna Rienties

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.