Word lid

8e Lustrum 2008 Hank - Stertocht naar het lustrum

SAMENVATTING STERTOCHT (AKERSLOOT – HANK):

Vrijdag 25-7-08
We komen aan in Akersloot de tuishaven van onze boot. Daar pakken we de boot in en zoeken een aanlegplek. ‘s Avonds eten we samen met opa en oma in het restaurant van de haven en daarna gaan opa en oma weer weg.

Zaterdag 26-7-08
's Ochtend lopen we langzaam naar de boot Heer Bommel, die al een week in de jachthaven ligt en samen met ons de lange reis gaat beginnen, voor een kleine briefing. Na de briefing lopen we weer naar onze boot en maken de boot klaar voor vertrek….. Na een tijdje klinkt het gebrom van 2 Doerakken op het Alkmaardermeer……….We varen richting Krommenie waar de Schollevaer op ons licht te wachten. Dan komen aan in Krommenie, waar de Schollevaer klaar ligt met als bemanning: Joke, Jeroen, Sophia (10) en Deborah (8). Samen varen we verder naar Amsterdam. danhap1Onderweg varen we over het Noordzeekanaal als er ineens een reusachtige autoboot voorbijkomt varen………… die was wel duizend keer zo groot als onze Doerakken!!!!!

We komen aan bij de WS Amsterdam (aan de Nieuwe Meer) onze eind bestemming voor die dag. Daar liggen de Buffel en de Siwi-3 op ons te wachten. De Buffel met als bemanning: Nicolette Bremerkamp, die bijna iedere dag een andere matroos krijgt!! De Siwi-3 met als bemanning: Wim en Simone Tenge samen met hun hond Flossy. We maken even kennis met elkaar en de kinderen vragen aan Wim Tenge (want dit is namelijk zijn thuishaven) of we hier mogen zwemmen (het is namelijk nog al warm) en het mag!!!!!!!!! Aan het eind van de steiger hangt een zwemtrap en daar gaan we het water in, maar het was wel ijskoud!! Van zwemmen is er niet veel terecht gekomen maar van kennis maken wel!! Rond 4 uur zitten we met z’n allen in de kantine voor de dagelijkse briefing We zitten met z'n alle in de kantine achter een glas met drinken aan het begin van de briefing als het begint te regenen!!!!!

Zondag 27-7-08
Vandaag vertrekken wij naar Boskoop, waar nog een andere Doerak ligt te wachten, de WIF!! Als we bij onze eindbestemming komen ligt de WIF daar al op ons te wachten met als bemanning: Bert en Janneke van de Laan. We vragen aan de havenmeester of we mogen zwemmen in de haven (het was die dag namelijk 25 tot 30 graden!!) De havenmeester vertelde dat het in de haven niet mocht omdat hij anders het overzicht kwijt was en hij had het de buurtkinderen ook al verboden dus dan was het oneerlijk als hij tegen ons zei dat het wel mocht. Maar voor de haven was een brug waar je eigenlijk ook niet mocht zwemmen maar de havenmeester zei dat je van hem er wel mocht zwemmen maar als er een boot aan komt moet je aan de kant komen! Zo gezegd zo gedaan, wij trekken onze zwemkleding aan pakken en onze handdoek en vertrekken……… na ongeveer 5 min lopen komen we bij de brug Er zijn al wat meer kinderen aan het zwemmen dus doen wij hen na, leggen onze handdoek uit en voelen aan het water…. IJSKOUD was het, Joke Dekker sprong er van ons 4ren het eerste in, Merijn (8), Sophia (10), Joke Dekker (de moeder van Sophia) en ik (Danique (11). Deborah was er niet bij want ze was gevallen op de boot. Daarna volgde Merijn met een bommetje en daarna kwamen Sophia en ik. Aan het begin was het even wennen maar daarna ging het wel. Na een tijdje wilden we weg gaan en waren we halverwege als Deborah samen met haar vader ons tegemoet komt lopen met het verhaal dat Deborah wel weer mocht zwemmen maar, ze moest het wel rustig aan doen! Dus we gingen weer terug (No probleemo) en we gingen nog een tijdje zwemmen. Toen we het zat waren zijn we weer terug gegaan naar de briefing, die nog aan de gang was, waar we even met Flossy gingen spelen en daarna gingen wij (stiekem zonder dat de havenmeester ons zag) bij de botenheling in het water lopen (niet zwemmen want dat mocht niet, maar over in het water lopen had hij niets gezegd) want om weer 5 min naar die brug te lopen hadden we geen zin in en ineens sprong er een hond uit de struiken het water in (genaamd Kalip) (Kalip was van een van de mensen die bij de haven woonden). Daar hebben wij ons een tijdje mee vermaakt toen hij weer terug werd geroepen om te eten moesten wij ook eten.

Maandag 28-7-08
We vertrekken vandaag naar IJsselstein waar we vanavond ook met z’n allen zullen eten in het restaurant in de haven. En, als het goed is, ligt ook de laatste boot daar op ons te wachten! We zij aan gekomen in IJsselstein waar de laatste boot op ons licht te wachten: De Waterman met als bemanning: Han en Erna Sikkens samen met hun hond Jola. Ook daar was het bloedheet en de kinderen wilden wel weer zwemmen. Na heel erg veel gevraag mochten we eindelijk zwemmen bij de boten tewaterlatingplaats, alleen er lagen alleen maar steentjes op de grond :( (dat is wat minder). Daarom moest je wel waterschoenen aan, (dus we hadden s’avonds hele zere voeten). Toen kwam Jola ineens het water in met een tak in zijn bek!! Toen wij aan Han vroegen om een bal kwam hij aan met een bal zo groot als een tennis bal, die moesten we in het watergooien en Jola zwom er dan achter aan en gaf de bal, na enig aan dringen, weer terug zodat wij hem weer weg konden gooien! Iedereen komt naar het restaurant waar Opa al van tevoren heeft gereserveerd, we mogen buiten zitten en als het ging regenen mochten we naar binnen (dat gebeurde ook aan het eind van de avond……….). We hebben heerlijk gegeten en ondertussen 10 keer de honden uitgelaten!!! Rond 9 uur vonden wij het wel genoeg en gingen we met alle 4 de kinderen naar de Schollevaer spelletjes doen!! En rond 1 uur kamen de ouders ons halen om naar bed te gaan!! Lekker laat naar bed, jippie.

Dinsdag 29-7-08
s Ochtends rond half acht stonden alle kinderen voor de deur van de Waterman om Jola uit te laten!!!danhap2Vandaag vertrekken wij naar Gorinchem !! Na een lange reis komen we aan in Gorinchem, waar nog meer Doerakken lagen die ook op weg waren naar Hank!!! In de haven was ook een speeltuin en een strandje !!!. We pakken onze zwemspullen en vertrekken naar het strandje, waar we de hele middag zoet bleven!!! Ondertussen bij de kantine van de haven werd de dagelijkse briefing gehouden. s Avonds gingen we (de fam. Happel en de fam. Dekker) naar een pannenkoeken restaurant, waar we de fam Sikkens en de fam Tenge tegenkwamen. Na lekker te hebben gegeten gaan we samen terug naar de boot met Jola (de we van Han en Erna mee terug mochten nemen!!)

Woensdag 30-7-08
Vandaag vertrekken we met de complete club naar Aalst!!! Na lang varen komen we aan in Aalst. De havenmeester geeft ons een heel erg mooi plekje !!!!! Vlak bij het strand !!!!!!!(alweer!!) Na snel omkleden gaan we met z’n allen naar het strandje om te zwemmen !!! De ouders gaan ergens op het veldje zitten voor de dagelijkse briefing. Na een tijdje gezwommen te hebben gaan wij ook bij de ouders zitten, ook daar word weer geborreld !!! Ondertussen stapt Bart naar voren…….. hij loopt regelrecht op Papa en Mama (Peter en Elvira) af……… hij bedankt ze en geeft ze een fles wijn en een fles Tia Maria, ook de kinderen krijgen een cadeautje voor het uitlaten van Jola!!!! Na veel geklets gaat iedereen weer terug naar hun eigen boot om te eten en om daarna te gaan slapen om morgen goed uitgerust naar Hank te gaan!!

LUSTRUM:
Donderdag 31-7-08
Vandaag vertrekken we naar Hank, onze eindbestemming !!!!!!!!!!!!! Na een tijdje varen varen komen we bij een soort steiger aan, daar leggen we tijdelijk aan om de boten te versieren !!!! Toen we klaar waren gingen we veder op weg naar Hank !!!! Vlak voor dat we de haven invaren klimmen we op de boeg en we beginnen op het sein van Papa te toeteren, ook de volwassenen doen mee, zoals Wim Tenge die heeft een soort alarm als toeter, en wie toeterde weer het harst? Ja natuurlijk Wim Tenge !!!! Toen we aanlegde kwamen Opa en Oma naar ons toe !!! Met hun spullen die ze weer een plekje gaven op de boot, want Papa en Mama gingen een weekendje naar België! Toen alles klaar was gingen we naar het restaurant, waar ze de dingen gingen uitleggen die we dat weekend gingen doen!!! En we kregen daarbij drinken. Toen dat klaar was ging iedereen naar zijn eigen boot om daar wat te doen. ‘s Avonds kon je een avond wandeling maken, maar wij hebben dat niet gedaan vanwege de muggen!!

Vrijdag 1-8-08
danhap3Vandaag gaan we met de Hank-O-Motief naar de klompenmaker waar ook lunchen!!! Bij de

danhap4klompenmaker krijgen we wat te eten en daarna krijgen we een uitleg over hoe de klompen worden gemaakt!! Opeens mocht mijn broertje (Merijn) naar voren komen, hij moest gaan toveren met de toverklomp die helemaal door elkaar gehusseld was!!!! Aan het einde mochten alle kinderen een klomp vast houden die ze niet aan de klompenmaker mochten laten zien want hij zei dat hij de klomp na zou maken en als hij dat had gedaan moesten wij hem beoordelen en als wij geen kritiek hadden kregen we een ijsje!! En natuurlijk wij zeiden niets (maar hij was wel helemaal goed) En aan het einde kregen we een ijsje!!!!!!! We gingen natuurlijk ook weer met de Hank-O-Motief terug naar de haven om weer te spelen! ‘s Avonds hadden wij een Barbecue in het restaurant, ook dat smaakte goed!!!

Zaterdag 2-8-08
Vandaag maken we een tocht door de Biesbosch !!!! Wij (Merijn en ik) gingen op andere boot: de Schollevaer! Opa en Oma voeren mee met Heer Bommel. En onder weg had de Heer Bommel een probleempje…… er was een stuk touw in de schroef gekomen !!!! Na de leuke tocht hebben we dat stuk touw er in de haven met veel gedoe uitgekregen !!!!! s Avond hadden we een feestavond met een schippersbuffet en onder gezang van het schipperskoor en de Doerak gelegenheidsko(o)r(en). Ook het eten was weer hartstikke lekker !!! We hebben een hele leuke avond gehad, we hebben onze kelen schoor gezongen maar we hadden echt een hele toffe avond !!!!! Ook het Doerak-lied hebben we heel erg veel gezongen.

Zondag
3-8-08 Vanochtend hebben we een gezamenlijk ontbijt in de zaal van het restaurant. Ook dat eten was weer eens hartstikkelekker. De rest van de dag mocht je zelf je programma in elkaar zetten, wij hebben gewoon buiten gespeeld. ‘s Avonds hadden we een bevertocht met de fluisterboot. Het was ontzettend leuk…… Merijn en ik hebben de Bever samen met de schipper gevonden en alleen onze boot had de bever gezien. En die hadden wij gevonden !!!!!!

danhap5Maandag 4-8-08
Vandaag is de laatste dag…… Vanochtend hadden we een afscheidskoffie gedronken. En daarna kwamen Papa en Mama terug, dus de vloot was weer compleet !!!!!!! En aan het eind van de ochtend gingen we weer weg…… Maar 1 ding weten
we zeker: we hebben een heel leuk weekend gehad!!!!!!!!! En we zijn nog niet klaar. We hebben het de afgelopen week zo leuk gehad dat we hebben besloten om ook weer met zijn allen terug te varen !!!!!!

SAMENVATTING STERTOCHT TERUG:
We hebben bijna elke avond met elkaar gegeten op de steiger. Elke dag voeren we met een andere Doerak-schipper mee !!! En we hebben hele grote lol gehad !!!!!! We zijn ook in Rotterdam geweest en hebben daar het Maritiem Museum bezocht en we zijn ook met z’n 4en met de watertaxi naar hotel New York geweest, wat ging dat hard !!!!!!!!!!!!!!!

danhap7 danhao6

Het grote afscheid was op de Kager Plassen, daar gingen ’s morgens de Waterman, de Siwi 3 en de Buffel richting Amsterdam en de Schollevaer, Heer Bommel en Jumbootje richting Alkmaar. Het was een heeeeeeele toffe vakantie en we gaan met Pinksteren weer met elkaar en de Doerakken op pad.

danhap8Geschreven DOOR DANIQUE HAPPEL (11 jaar) Kleindochter van Oma Elly en Opa Harry Happel

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.